Opbrengst bierfestival Emmen voor Wensstichting Drenthe

Wie wat leven in de brouwerij wil, moet vrijdag 22 september en zaterdag 23 september alvast vrijhouden. De Grote Kerk van Emmen is op deze twee dagen het decor voor de grootste bierproeverij die Emmen ooit gekend heeft. De organisatie, in handen van het genootschap Tafelronde 125 Zuid Oost Drenthe, nodigt een brede keur aan noordelijke meesterbrouwers uit om beste staaltjes gerstenat te presenteren. Twee dagen tappen ze elk denkbaar brouwsel voor de ware fijnproevers: van fris tintelende zomerbiertjes tot robuuste herfstbokken en kloeke karmelieten.

Blijvertje
Het idee voor het bierfestival komt uit de koker van een van de leden: Rene Wientjes. ‘Jaarlijks houden wij evenementen voor een goed doel. Zo zijn we onder meer de initiatiefnemers geweest van MM Culinair, een concept dat we later hebben verkocht. Als kleine club is het voor ons niet weggelegd om dat jaren achter elkaar in de benen te houden.’ Maar wie weet lukt het de organisatie om met het Bierfestival weer een blijvertje op de Emmer uitgaansagenda te creëren. Zoals gebruikelijk gaat de opbrengt van een evenement van de Tafelronde naar een goed doel. Voor dit event is gekozen voor de Wensstichting Drenthe.

Geest uit de fles
Maar goed, even terug even naar het idee voor het festival. Wientjes: ‘Ik ben een echte bierliefhebber en ik kan dan ook een enorme waardering opbrengen voor het ambacht en de passie die echte brouwers tonen voor hun product.’ Regelmatig schuimt Wientjes dan ook bierfestivals af. ‘Vorig jaar liep ik over eentje in Groningen en vroeg mezelf af: waarom doen we dit niet in Emmen? We hebben in deze regio wel kleine, lokale evenementjes, maar niets op grote schaal.’ De rest toonde zich enthousiast en de spreekwoordelijk geest was al gauw uit de fles.

Grote Kerk
De pijlen werden al snel gericht op de Grote Kerk als locatie. ‘Niet alleen het stadshart, maar het gebouw biedt ook een ideale, authentieke sfeer. Een belangrijk element bij de brouwers van nu. ‘Het Jopenbier wordt gemaakt in de gelijknamige kerk in Haarlem, terwijl het Drentse Maallust te vinden is in het fraaie koloniedorp Veenhuizen. Dat is niets voor niets.’ De plek voor het festival mocht daar qua uitstraling niet voor onder doen, aldus Wientjes. De organisatie verwacht maximaal 1000 mensen over alle dagen te kunnen herbergen. ‘Mochten de kaartverkoop de pan uitrijzen, dan zouden we eventueel een deel van de stadsvloer er bij aan kunnen trekken.’

Bierdiner
Dat het bierfestijn op veel belangstelling mag rekenen staat eigenlijk wel vast. Donderdag 21 september staat er namelijk een 5-gangendiner in de kerk gepland, waarbij elke gang wordt voorzien van een passend biertje. Biersommelier Frank Tapper (geen bijnaam) vertelt bij elk nieuw glas iets over de bijzonderheden van het brouwsel. Kok Roderik Seubers van restaurant De Gaffel neemt het koken voor zijn rekening. Een ticket scoren voor dit evenement kan echter niet meer: ‘Alle 100 kaartjes zijn reeds uitverkocht.’