Een prachtige wensdag voor Lyam en Aiden

Ter voorbereiding op de wensdag kwamen Marisca en Petra van de Wensstichting Drenthe op bezoek om de wensen van de jongens te inventariseren. Wat vinden de jongens leuk? Waar liggen hun interesses? Aiden wilde wel douchen en zwemmen in goud, Lyam vond zoveel leuk dat hij niet kon kiezen wat hij zou vertellen. De heren waren het er samen al snel over eens dat iets met grote dieren en dan het liefst een kijkje achter de schermen voor beiden de wensen zou vervullen.  Lyam is dol op dieren knuffelen, Aiden absorbeert informatie over het dierenrijk als een spons. Een mooie combi. En een pittige taak voor Marisca en Petra om mee aan de slag te gaan.

Enkele maanden later kwam op een zondag een berichtje of we die donderdag erna konden regelen dat de jongens vrij waren, want het was gelukt iets leuks te regelen.
Woensdagavond heb ik de jongens verteld dat op donderdag hun wensdag zou zijn, wat beantwoord werd met een luide ‘joepie’!!

Donderdagochtend waren de heren superdruk van de zenuwen, want wat zouden we gaan doen? We werden opgehaald en ‘lieten ons rijden’ in de rolstoelbus van Lyam z’n ‘vrouw’ Danée. Danée had een mooie tekening voor Lyam op het raam gehangen, een mooi begin van de dag.
Onderweg werd door de heren druk gespeculeerd en werd vol overtuiging de dierentuin als eindbestemming genoemd.  We reden langs Emmen, maar toen we aan de dierentuin voorbij reden, waren de vraagtekens boven hun hoofd bijna zichtbaar…

We reden al toeterend Duitsland in, wat al een feest op zich was, want als je naar het buitenland gaat heb je je paspoort nodig.  Toen we Meppen naderden zagen Petra, Marisca en oma het circus al aangegeven staan, maar achterin – waar Lyam, Aiden en mama zaten – was dit niet zo goed zichtbaar… Pas toen we bijna bij het circus waren zagen de heren waar we de dag zouden doorbrengen. Bij circus Krone, het grootste circus van Europa!
Toen we de auto parkeerden riepen de leeuwen, zeeleeuwen en paarden ons al.

We werden hartelijk ontvangen en er volgde een privérondleiding langs alle dieren. Het was een echte dierentuin! We begonnen bij de olifanten; de Indische en de Afrikaanse olifanten. Ze stonden buiten dus we konden ze mooi bewonderen. Daarna liepen ze naar binnen waar de temperatuur op een constante 16-18 graden gehouden werd omdat dit voor de dieren de beste temperatuur is.
Onze route ging verder langs de zebra’s, paarden, lama’s, papegaaien, geiten en kamelen. Elk dier kreeg van Lyam een aai over z’n bol of – waar mogelijk - een dikke knuffel. Maar wie had toen kunnen bedenken dat hij even later nog plat geknuffeld zou worden door wel heel bijzondere dieren? We werden meegenomen naar het bassin van de zeeleeuwen waar de verzorger een emmertje vis regelde. Duidelijk was dat de dieren wisten dat er een lekker visje te scoren was, want ze kwamen enthousiast het water uit. Ze draaiden een rondje vlak voor de plaats waar Lyam met z’n rolstoel stond en zwaaiden naar ons met hun vinnen.  En zo ineens lagen er twee zeeleeuwen met hun kop en bovenlijf bij Lyam op schoot. Lyam wist niet wat hem overkwam en wipte enthousiast heen en weer. Toen ze er weer af gingen was zijn broek even onderwerp van gesprek, want deze dieren hadden z’n broek wel erg nat gemaakt. Maar nadat ik vertelde dat er wel een andere broek mee was, mochten ze nog een keer bij hem op schoot komen en kreeg hij zelfs een dikke kus van een zeeleeuw!  De verzorger haalde een bal op.
Aiden keek even de kat uit de boom en liet het knuffelen aan z’n grote broer over. Maar spelen met een bal met deze prachtige dieren wilde hij ook wel! Hij kwam achter Lyam z’n de rolstoel vandaan en met z’n tweetjes gingen ze overgooien met de bal met de drie zeeleeuwen.
Ze straalden beiden van oor tot oor! Wat een prachtig gezicht was dat om mijn twee mannen zo intens blij en onbezorgd te zien genieten!

Mevrouw Dr. Susanne Matzenau vertelde ons dat er maar liefst 331 vrachtwagens nodig waren om het circus te verplaatsen naar een ander terrein. En Aiden was natuurlijk ook wel nieuwsgierig hoeveel water er in het bassin van de zeeleeuwen ging; dat was gelijk aan 30.000 pakken melk. De ogen vielen bijna uit z’n oogkassen, ‘echt waar, zoveel’?

Na de dierentuin mochten we plaatsnemen om even wat te drinken. Want: we gingen ook naar de voorstelling!! Het voorprogramma van de show was een kinderprogramma waarbij kinderen o.a. in de piste een rondje op een paard mochten rijden en Lyam – hij zit zelf op paardrijles – wilde dat natuurlijk doen. Toen konden we plaatsnemen op de voor ons gereserveerde plaatsen, helemaal vooraan, met prachtig zicht!! Rechts van mij zat Lyam, links van mij zat Aiden met daarnaast oma, Marisca en Petra. De drie uur durende show was overweldigd en teveel om op te noemen: paarden, neushoorn, clowns, een supersterke man, leeuwen, acrobaten, zebra’s, lama’s, dansers, olifanten, papegaaien en een man die kunstjes deed met borden en pingpongballetjes.

Ik vond de show prachtig, maar wat heb ik ook genoten van de blik van Aiden en Lyam! De emoties waren van hun gezicht af te lezen: van verwondering door 24 leeuwen bij één man in een kooi naar verbazing door de kunsten van de grote olifanten, van spanning tijdens de trapeze-act naar enthousiasme door de clowns.

De drie uur durende show heeft ons allen van het begin tot het einde geboeid!!
De dag werd afgesloten met een bezoek aan de McDonalds waar we allemaal een happymeal namen. Want, daar bleek de door de jongens geliefde Mario als speeltje in te zitten. Het was met recht een dag met een gouden rand!

’s Avonds vielen de jongens als een blok in slaap. De volgende ochtend was het enthousiasme nog steeds heel groot en raakten m’n mannen niet uitgepraat over wat ze allemaal leuk vonden. Het was bijna onmogelijk om op de vraag ‘wat vond je het leukst’ antwoord te geven…  Maar als ze dan toch moesten kiezen, dan werd het de ontmoeting met de zeeleeuwen.

Wensstichting Drenthe, in het bijzonder Marisca en Petra, ontzettend bedankt dat jullie deze geweldige dag voor mijn lieve mannen mogelijk hebben gemaakt!

Liefs van Miranda Jager (moeder van Lyam en Aiden)

Namens Wensstichting Drenthe grote dank aan Circus Krone voor de fantastische rondleiding en de prachtige voorstelling.