Professor voor een dag!

Vandaag was mijn wensdag. Ik werd opgehaald door Margret en Cintha.

Vandaag was mijn wensdag. Ik werd opgehaald door Margret en Cintha. Voordat we met de auto op weg gingen kreeg ik nog een mooie witte uitvinders jas. Deze paste mooi bij de dag die ik samen met papa zou gaan beleven. Ze hadden me niet verteld waar we heen zouden gaan. Maar als eerste gingen we naar een uitvinder bij ons in het dorp. Dat was uitvinder Jos. Hij had allemaal draaiende uitvindingen.

Dit werkte door een kaarsje aan te steken of een lampje aan te zetten. De tijdmachine vond ik de leukste uitvinding. Verder was er nog een grappige robot met een kompas. Deze stond naast een mooie lamp. Hij had deze allemaal zelf gemaakt met machines, gereedschap, boutjes en moertjes. Dit had heel veel tijd gekost.

Daarna gingen we naar een hele grote school. Het was buiten erg stil. Binnen bij de ingang was een soort van lucht met een boom en heel veel licht. Hier werden we opgehaald door de scheikundeleraar van de school. De naam van die meneer ben ik even vergeten. We gingen eerst helemaal de school door lopen. Toen we bij de klas aan kwamen stonden er allemaal spullen klaar. Allemaal poeders en flesjes. Hiermee gingen we dingen mengen en gebeurde er van alles. Water wat blauw werd als je er aan ging schudden en sap van rode kool dat verkleurt met zuur en loog. Dat ging ook nog mooi schuimen. Verder gingen we proefjes doen met vuur en spatters. Dit vond ik eerst wel een beetje spannend. De laatste proefjes wilden niet zo goed lukken. Maar de snoepjes waren wel lekker. En ik had van die meneer nog een scheikundedoos gekregen om zelf proefjes te doen.

Na het proefjes doen hebben we lekker een broodje gegeten in de tuin van de school. De hagelslag was wat zacht geworden en was nu een broodje chocopasta. In de tuin waren ook allemaal boomstammen waar je over kon springen.

Als laatste gingen we nog een eind rijden naar het fablab. Van buiten leek het net een schuur. Maar binnen was een hele grote kantine met containers waar een keuken in zat en een kantoor. Achter een grote glazen wand zat het fablab. Jan Dirk kwam ons ophalen om met de 3d printer wat te maken. Dit werd een haai met een bek die papier op kan eten. Ook gingen we met de laserprinter de naam van papa in een appel printen. En ik mocht mijn naam op een vierkantje met een rondje printen van een stuk karton. De haai moest natuurlijk ook zwemmen. Daarom hebben we nog een bakje gemaakt met de computer. Helaas was er geen tijd meer om deze uit te printen.

Toen gingen we weer naar huis. Het was een heel leuke dag. Thuis kreeg ik nog meer cadeautjes van Margret en Cintha. Een knuffel en een heel mooi boek met crypto’s. Dit lijken foto’s van gebouwen. Maar die zijn niet echt. Die zijn gemaakt met allemaal andere dingetjes. En ik heb nog een mooie tas gekregen van de wensstichting.

Nadat Margret en Cintha weer weg waren zijn we lekker naar de Mcdonald's geweest.

Groetjes Mischa

Namens de wensstichting willen we de volgende sponsoren graag hartelijk bedanken voor het mogelijk maken van deze dag:

Zakennet Emmen

Uitvinder Jos de Vink